כל מה שצריך לדעת לפני שקונים סירים
top of page
  • טלי קינן

כל מה שצריך לדעת לפני שקונים סירים

אם גם אתם עומדים לפני רכישת סירים למטבח או מתחילים לגלגל בראש, את המחשבה להחליף את הסירים שיש לכם, אולי כדאי שתקראו את הפוסט הזה לפני.


רגע לפני שמתחילים, קצת שיעורי בית - תערכו רשימה של הסירים שיש לכם ואתם לא מתכוונים לזרוק. כשאני כותבת "רשימה" אני לא מתכוונת ל "סיר של אימא" או "לסיר של הקציצות של שרה, ששכחתי להחזיר לה". איזה רשימה אני רוצה מכם? הו! טוב ששאלתם. תכינו טבלה, שכוללת כמה פרמטרים: נפח, גובה וקוטר הסירים שיש לכם, כמה מכל אחד.

שימו לב- סירים מצופים שהציפוי נפגם או לא עלינו, כבר לא קיים כלל... דינם פח ויפה שעה אחת קודם. הטענה, שהשימוש בהם לא בריא ולעיתים אף מסוכן (ומכיוון שהממליצה איננה רופאה, אני מזמינה אתכם לקרוא בנושא).

אגב, תהפכו את הסיר. לרוב על התחתית קיים לא מעט מידע עליו.


בחירת סירים למטבח נוגעת להמון פרמטרים. חלקם כלל לא נוגעים לבישול. למשל, שטח האחסון.

לפניכם, כל דבר שאני יכולתי לחשוב עליו, שחשוב שאתם תחשבו עליו, לפני שאתם קונים סיר או סירים.


מזמינה אתכם לעקוב אחרי באינסטגרם ואל תתביישו לצלם את הסירים ולתייג אותי, כמי שסייעה לכם לבחור אותם - לחשבון האינסטגרם שלי לחצו כאן


צילום: מיה חסון


מבנה הסיר

לכל סיר יש שלושה פרמטרים הנוגעים למבנה שלו :

נפח הסיר (כמות הליטרים שהוא מכיל)- לרוב כתובה גם בתחתית הסיר ותמיד על האריזה.

גובה הסיר - גובה הדופן. מודדים עם סרגל מתחתית עד קצה הסיר.

קוטר הסיר - מודדים עם סרגל את פנים הסיר מקצה לקצה. לעיתים מצוין בתחתית הסיר.

אין ספק שהקוטר והגובה משפיעים בהכרח על גודל הסיר ונפחו, אולם כשמבשלים, יש חשיבות למבנה ולא רק לנפח.

כך למשל, מרק נבשל בסיר שהוא גבוה וקוטרו צר יחסית. גם אם נבקש סיר בנפח גדול יותר, עדיין, תכונות הגובה והקוטר ישמרו.

בניגוד לבישול דגים ברוטב, שם נבקש לנו סוטאג' - סיר עם דפנות נמוכות וקוטר רחב מאוד.

לכן, חשבו מה אתם מבשלים בבית ולאילו סירים אתם זקוקים.


הנפח, הוא פרמטר של הכמות שאתם מכינים או לחילופין, מספר האנשים שאתם מאכילים.

יש משפחות, שכמעט לא מבשלות או מבשלות למעט מאוד אנשים.

יש משפחות, שמעמידות מדי יום על הגז "דודים" ולא סירים.

רוב המשפחות מבשלות ביום יום, לכמות אנשים מועטה ובאירועים וחגים, לכמות אנשים גדולה יותר.

בחרו נפח סירים שמתאים לכם. במידה ואתם מבשלים גם ב"קטן" וגם ב"גדול", נראה כי לא יהיה מנוס מלהחזיק שני סירים בנפחים שונים. (כלומר סיר מרק קטן או בינוני וסיר מרק גדול). זכרו שתמיד ניתן להשאיל סיר.


החומר ממנו עשוי הסיר

ישנם חומרים רבים מהם עשויים סירים. ברזל, אלומיניום, נירוסטה, נחושת ואפילו זכוכית.

לכל חומר יתרונות וחסרונות. בגדול,

סירי הנירוסטה הם בעלי מוליכות חום נהדרת ועמידים לשנים רבות בנוסף מחירם סביר ביותר.

סירי הנחושת נחשבים הטובים ביותר בשל מוליכות החום שלהם. החסרון הוא מחירם הגבוה. שימו לב נחושת עלולה להיות רעילה. יש לרכוש מיצרן איכותי ואמין.

סירי אלומיניום מוליכות החום שלהם טובה, הם קלים וזולים יחסית. יחד עם זאת, הם נשרטים בקלות. יש טענה שהאלומניום מאוד לא בריא. ממליצה לקרוא ולתת את הדעת בעניין לפני הרכישה. (אלי הם לא נכנסים הביתה).

סירי זכוכית לרוב מיוחדים ומעוצבים יותר. הם שקופים וניתן לראות מה יש בתוך הסיר. החסרונות, לא מצטיינים במוליכות חום, שבירים ולרוב כבדים.

סיר ברזל יצוק מוליכות חום מעולה. נפלאים לתבשילים בבישול ארוך וקדרות. החסרונות, לא זולים ומאוד כבדים. הקפידו לקנות סיר ברזל יצוק מצופה, להקלה על התחזוקה.

סירים בציפוי טפלון קלים לניקוי ומונעים הדבקות מזון, אך מוליכות החום נמוכה, הם נשרטים בקלות ודורשים הקפדה בעבודה איתם.


מכסה זכוכית

יש בשוק סירים עם מכסה זכוכית. יתרון מכסה הזכוכית ברור, היכולת שלנו לראות מה קורה בסיר בלי להרים את המכסה.

אולם, למכסה זכוכית יש חסרון לא פחות ברור והוא היותו שביר. אתם לא רוצים לחלוק על המשפט "לכל סיר יש מכסה" נכון?.. בנוסף, בלא מעט מטבחים מגירת הסירים והמכסים מבולגנת למדי (והייתי עדינה עכשיו), מכסה זכוכית שנזרק במגירה יחיה כנראה פחות מחבריו.


מבנה הידיות

מבנה הידיות (סיר+מכסה) הוא אחד הפרמטרים שכמעט לא שמים לב אליהם כשקונים סיר. אבל כשמגיעים הביתה ומגלים כמה מקום הסיר תופס במגירה בגלל הידיות, נגרמת לא פעם עוגמת נפש. יצרני הסירים משקיעים לא מעט בעיצוב הסירים וחלק מהעיצוב הוא הידיות. כמו בכל דבר, עיצוב לא תמיד הולך עם פרקטיות. הביטו על מבנה הידיות הן של הסיר והן של המכסה וודאו בכמה הן מרחיבות את קוטר הסיר או "מגביהות" את המכסה (זה חשוב כי לרוב אנו מכניסים מכסה בתוך מכסה).


מקום במטבח

סוגיה רגישה. בטח לחובבי הבישול והאפייה, שרוצים שיהיה להם במטבח הכל מהכל ובכל גודל וצבע (כמוני למשל). מי שיש לו מטבח ענק שיעבור לפרמטר הבא.

למי שנשאר (כמעט כולנו), אני רק יכולה להגיד שאני מבינה אתכם. אתם או ליתר דיוק כולנו, נדרש לרשימה יותר מסודרת ולא נוכל להתפרע. עלינו לחשוב היטב, מה באמת אנחנו צריכים (להבדיל מ - "רוצים") ולתת את הדעת לתדירות השימוש. כאמור, תמיד תזכרו שאפשר להשאיל סיר משכנה או מבן משפחה אם משתמשים בו אחת ל...

כמות האנשים שאתם מבשלים עבורם ביום יום ובאירועים מיוחדים וחגים

כאמור, כל בשלן מבשל לכמות אנשים שונה. נפח הסיר יגזר מפרמטר זה. ראו גם פרמטר "מבנה הסיר".


בישול עם סירים מול אחסון בסירים

יש לא מעט אנשים שלא רק מבשלים בסירים, אלא הסיר משמש אותם ככלי אחסון. (כלומר הסיר נכנס למקרר). יש טענה שזה לא מומלץ בריאותית. לא בדקתי או חקרתי אותה מעולם. אתם מוזמנים לעשות זאת, אם בא לכם. בגדול, אם אתם מאלו שהסירים נכנסים למקרר ואתם לא מתכוונים לשנות את השיטה, אתם תדרשו ליותר סירים (לטעמי חבל. כלי זכוכית לאחסון זולים ונוחים יותר ותופסים פחות מקום). אגב, הרגע שמחפשים סיר במגרה ואז מגלים שהוא במקרר עם אוכל ונדרשים להעביר את תכולתו, לרחוץ ולייבש אותו, אמממ.... די מבאס (לפחות אותי).


תדירות הבישול

אני מרשה לעצמי להניח, שאם אתם מטיילים בבלוג שלי, אתם מהאנשים שנכנסים למטבח. בכל מקרה, אם אתם מאלו שאוהבים רק לקרוא על אוכל ולא להכין אותו, הכלל הוא הכלל הרגיל - אם אתם עושים שימוש תדיר במשהו, תשקיעו בו. גם כי הוא "יעבוד" יותר וגם כדי שתהנו מהחוויה. אם אתם משתמשים בסיר, רק כדי לחמם מרק שהבאתם מאימא כשהמיקרו התקלקל, אולי כדי שאת התקציב תשקיעו במיקרו טוב :)


סוג הכיריים

כיום יש מגוון סוגים של כיריים. לא כל סיר מתאים לכל סוג כיריים. בדקו שהסיר שאתם מתכוונים לרכוש מתאים לסוג הכיריים שיש לכם במטבח. (ואם אתם שואלים את עצמכם מה דעתי בנושא כיריים, התשובה אך ורק גז).


אפייה בתנור

ישנם הרבה אנשים שנוהגים להתחיל (חלק מהמנות) בבישול על הגז ולאחר מכן להכניס את הסיר להמשך אפייה בתנור. אם אתם נמנים על חובבי השיטה (אני ללא ספק בעדה) בדקו שהסיר מתאים גם לאפייה בתנור. זה עוד מידע שלרוב מופיע בתחתית הסיר.


מוליכות חום

מוליכות חום זו תכונה של חומר להעברת חום. האנרגיה עוברת באמצעות מגע ישיר בין החומרים השונים.

כאשר מניחים סיר על מקור חום (גז, אינדוקציה וכו), החומר ממנו עשוי הסיר (נירוסטה, נחושת, אלומיניום וכו) מוליך את האנרגיה אל הסיר כולו, שמתחמם ומחמם את מה שבתוכו. היות ומוליכות החום משתנה מחומר לחומר, לחומר ממנו עשוי הסיר, תיהיה השפעה על הבשול. נחושות למשל, היא בעלת מוליכות חום ומוליכות חשמלית גבהה ולכן סירי הנחושת נחשבים הטובים והיקרים ביותר.


ציפוי - יתרונות וחסרונות

ישנם סירים מצופים. למשל בציפוי טפלון. גם פה יש חשיבות לעובי הציפוי ואיכותו. בסיר כזה נפלא לטגן, שכן הוא מונע הדבקה (נון סטיק) ואח"כ להמשיך בו את הבישול עם נוזלי הטיגון. יחד עם זאת, כאשר הציפוי נפגע או נשחק אין לבשל בסיר (על פי הוראות יצרן) ולכן יש לעבוד איתו בזהירות עם כפות מעץ.

לכל זה תוסיפו, את איכות הציפוי והעובי שלו. את זה יהיה לכם יותר קשה לדעת, אם כי לפעמים היצרן מציין זאת (בעיקר כשיש לו מה לציין...). אפשר להניח בגדול, שככל שמחיר הסיר עולה- איכות ועובי הציפוי עולים בהתאם.


אחריות יצרן

יש לא מעט חברות/יצרנים שנותנים אחריות על הסירים. בדקו זאת וקחו את זה בחשבון בקבלת ההחלטה.

יחד עם זאת, לא הייתי נותנת לעניין האחריות משקל יתר.

מניסיון אישי, הפעם היחידה בחיי שביקשתי להשתמש באחריות של ציפוי שהתקלף (לאחר תקופת שימוש מאוד קצרה) מול חברה מאוד ידועה, נחשבת וגדולה, ענו לי שנעשה שימוש לא נכון בסיר. דבר שלא היה ולא נברא, אבל בפועל לא נלקחה אחריות על המוצר. אגב מאז לא קונה שום סירים שלהם. עלינו ללמוד דבר או שניים כצרכנים.


תקציב

אמממ.... צר לי. חייבים להגיע גם לנקודה הזו והיא כנראה הכואבת ביותר. האמת, שזו בכלל צריכה להיות נקודת ההתחלה.

יש מגוון מותגים, חברות, יצרנים, חומרים, איכויות ומן הסתם בהתאם לכך המחירים.

מי שתקציבו מוגבל, אני ממליצה להתחיל מהגדרת התקציב. זה מאוד עוזר למקם את היקף הרכישה. לאחר מכן לערוך רשימה מסודרת של הסירים שיש בבית ומה נדרש להשלים. סירים שיהיו בשימוש תדיר יותר, ממליצה להשקיע יותר בהם.


עיצוב ויופי

את זה אני כבר משאירה לכם.


ובנימה אישית

אבא שלי לימד אותי, שהוא לא מספיק עשיר לקנות בזול. בסוף הזול עולה ביוקר.

אני תמיד, בכל דבר, מעדיפה להשקיע ולהתחדש לאט אבל רק בדברים איכותיים.

תתחדשו ותבשלו רק לשמחות ולאנשים שאתם אוהבים.

3,598 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page